lenzo

lenzo

lenzo

lenzo

حسن یوسف

گیاه حسن یوسف، گاهی این گیاه را کورتون فروتون می نامند چرا که از نظر زیبایی برگ هایش با کوروتون برابری می کند. در دسته گیاهان آپارتمانی قرار دارد و همچنین دارای 150 گونه است. دارای برگ های رنگی زیبا مثل سفید، زرد، قهوه ای، سبز و بنفش تیره، قرمز و زرشکی می باشد. ارتفاع آن اگر کوتاه نشوند به بیش از یک متر هم می رسد. در ضمن گل های ریز و به رنگ بنفش دارد.  

 


نام علمی و مخشصات

نام علمی: Coleus blumei


دسته: گیاهان گلدار


رده: دو لپه ای


تیره: نعناییان


 


 


نگهداری و نیازهای گیاه حسن یوسف

 این گیاه به سرما حساس است و در فصل سرما اگر بیرون از ساخنمان ببرید از بین خواهد رفت. به شدت نور را دوست دارد و در مقابل نور خورشید رنگ برگ هایش بسیار زیبا و با طراوت خواهد شد. اما نباید زیر تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرد و باید نور فیلتر شده به آن بتابد. دمایی بین 28 تا 38 درجه سانتی گراد مناسب این گیاه می باشد. زمان آبیاری آن بین 4 تا 6 روز و یا هر زمان که سطح خاک گیاه خشک بود، باید به گیاه آب دهید. و رطوبت هوا بین 50 تا 60 درصد برای گیاه مناسب است. کود 20-20-10 را به میزان دو گرم در یک لیتر آب حل کنید و هر دوهفته یکبار از فصل فروردین تا مهر ماه، کود دهید. خاک گلدان هم باید قلیایی باشد و ترکیبی از خاک باغچه، پیت، کوکوپیت، ماسه و خاکبرگ و مقداری ورمی کمپوست می باشد. دمای زیاد و خشک بودن هوا برای گیاه سم است. سرمای هوا هم گیاه را بی رنگ و زرد می کند. اگر گیاه را هرس نکنید شاخسار آن زیاد شده و علفی می شود. برای هرس حدود 15 تا 10 سانت از ساقه گذشته و بعد آن را هرس کنید تا جوانه های اطراف گیاه تحریک شوند و رشد کنند.


 


آفات و بیماری های گیاه حسن یوسف



بیماری های ویروسی: به شکل لکه های زرد و قهوه ای روش برگ ایجاد می شود و گیاه را کوتاه قد می کند این بیمای درمان ندارد و باید قسمت های بیمار را کات کرد.


مگس سفید: مگس سفید از شیره گیاه استفاده می کند و از خود یک ماده چسیبنده تولید می کند که این ماده به گیاه می چسبد و محل مناسبی برای رشد قارچ ها خواهد شد.


قارچ سفیدک پودری: این بیماری در ابتدا روی برگ های گیاه یک لایه سفید رنگ ایجاد می کند و رفته رفته به رنگ قهوه ای در می آید که اگر از آن جلوگیری نشود باعث چروک شدن برگ ها و در نهایت مرگ گیاه می شود.


شته: این آفت به پشت برگ و انتهای ساقه حمله می کند و از شیره گیاه تغذیه کرده و عسلک تولید می کند و این عسلک محل مناسب قارچ می شود و گیاه را از بین می برد.


کنه تار عنکبوتی: با تشکیل تار در قسمت های جوان گیاه باعث بد شکل شدن و چروکیده شدن برگ های گیاه می شود.


شپش آرد آلود: این آفت بسیار در گیاه حسن یوسف متداول است که بیشتر در پشت برگ ها در نقطه اتصال برگ ها به ساقه گیاه است، که در نهایت موجب زردی و بد شکل شدن برگ های گیاه می شود.


سفیدک دروغین: نیز با تشکیل لکه های قهوه ای بر روی گیاه باعث اختلال در رشد گیاه و در نهایت بد شکلی و بد فرمی برگ های گیاه می شود.


 


تکثیر گیاه حسن یوسف

 


از طریق کاشت بذر: مواد و وسایل مورد نیازی که باید داشته باشید، بذر گیاه حسن یوسف، اسپری سم پاشی، ظرف کشت، خاک مناسب، سم قارچ و حشرات. 


ابتدا باید خاک بستر را با پیت ماسه و یا مخلوط آن با کوکوپیت استفاده کرد و سپس خاک را با سم قارچ و حشرات آغشته کرده و به مدت یک روز باید به آن استراحت دهید و بعد آب کشی کنید و در نهایت ضد عفونی کنید. سپس ظرف کشت را از خاک پر کنید و بعد بذرها را به آرامی بر روی خاک بریزید و سپس روی بذرها را یک لایه بسیار نازک بریزید توجه کنید نباید ضخامت آن زیاد باشد چرا که بذرها دیگر نمی توانند به خوبی رشد کنند و از خاک بیرون بیایند. سپس با سم قارچ کش، خاک را سم پاشی کنید و سپس با یک سلفون سطح خاک را بپوشانید طوری که نایلون با خاک ارتباط  نداشته باشد و در اخر چند عدد سوراخ در نایلون ایجاد کنید و بعد در جایی که نور خورشید مستقیم نمی تابد و دمای بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد،  ظرف کشت را قرار دهید. در شرایط مناسب 3 تا 5 روز طول می کشد جوانه ها بالابیایند حال کاور را بردارید و بر روی آنها آب خالص اسپری کنید. هر زمان که قد جوانه ها حدودا به 5 الی 6 سانتی متر رسید آنها را در گلدان با خاک مناسب انتقال دهید البته به آرامی که باعث قطع ریشه ها نشود. حال در گلدان باید حدود دو هفته قرار داشته باشند در این حالت نباید به گیاه خیلی آب بدهید در حدی باشد که خاک گیاه مرطوب باشد و بعد آن در نور مناسب و مکان مناسب آبیاری و کود دهی منظم را برای گیاه شروع کنید.




با قلمه زدن: از اواسط تابستان تا اواخر پاییز می توانید کار قلمه زدن را آغاز کنید برای این کار از قلمه های انتهای ساقه حدود 5 الی 8 سانتی متر کات کنید و در گلدانی که خاک آن حاوی کمپوست است بکارید. در دمای  حدودا 18 تا 20 درجه و در نور مناسب قرار دهید. در این حال خاک گلدان را مدام مرطوب نگهدارید. و در نهایت بعد از 10 الی 14 روز آن ها را از جلوی تابش مستقیم نور آفتاب بردارید بعد از اینکه قلمه ها ریشه زد آنها در گلدانی که کمپوست پیت دارد بکارید. نکته ای که باید در اینجا به آن توجه کنید این است که باید مراقب باشید ریشه ها در هنگام جابجایی قطع نشوند. چرا که گیاه کلا از بین می رود. برای این کار می توانید برای ریشه زدن سریع گیاه ابتدا آن را در آب بگذارید بعد از ریشه زایی، گیاه را درون خاک بگارید.

منبع: https://cactushadi.com/%D8%A8%D9%84%D8%A7%DA%AF/%D8%AD%D8%B3%D9%86-%DB%8C%D9%88%D8%B3%D9%81 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.